AGC Glass Europe plant een structurele vermindering van de vaste kosten van haar hoofdzetel in Louvain-la-Neuve

AGC Glass Europe bracht vandaag de ondernemingsraad van haar zetel in Louvain-la-Neuve (België) op de hoogte van haar voornemen om haar vaste kosten structureel terug te schroeven, om zo het verlies dat er de volgende jaren onvermijdelijk aankomt, in te dijken. Deze vermindering zou bestaan uit een afslanking van het personeelsbestand met 95 mensen, op een totaal van 606 op de hoofdzetel, die de directie van alle operaties van de Groep in Europa en de transversale ondersteunende functies huisvest.

Het bedrijf had al te lijden onder een algemene verzwakking op de glasmarkt in het tweede halfjaar van 2019 (slinkende vraag, lagere prijzen in een context van overcapaciteit) en kreeg daarna flinke klappen door de maandenlange uitgesproken vertraging, tot zelfs langere stilstand, in haar belangrijkste glasverbruikende sectoren: bouw en auto. Bovenop de conjuncturele dip die daar vandaag uit volgt, komt ook nog eens de aanhoudende krimp op de Europese automarkt, die in 2019 al getroffen werd door een gevoelige daling en volgens de prognose nog enkele jaren een neergaande trend zal kennen. Jean-Marc Meunier, CEO van AGC Glass Europe en European President van de Automotive Company van AGC, licht toe: "Voor 2021 wordt op een totale Europese productie van 15 miljoen wagens gerekend, tegen 19 miljoen in 2019. Op basis van een verhoging met een miljoen wagens per jaar, zal de industrie haar niveau van 2019 niet halen vóór 2024." De nog onzekere opleving in de bouwsector zal niet volstaan als tegengewicht voor de verwachte verliezen van de Groep tot 2023.

AGC Glass Europe zal in overleg gaan met de vertegenwoordigers van het personeel om samen  de sociaal meest aanvaardbare oplossingen te bekijken om dit plan uit te voeren.

AGC Glass Europe

Benoît Ligot
Corporate Communication Manager
Glass.communications@agc.com

AGC Glass Europe, een Europees leider in vlakglas

AGC Glass Europe, dat gevestigd is in Louvain-la-Neuve (België), produceert, verwerkt en verdeelt vlakglas voor de bouw (buitenbeglazing en interieurglas), de autosector en de solar-industrie. Het is de Europese tak van AGC, de grootste vlakglasproducent ter wereld, met meer dan 100 locaties in heel Europa, van Spanje tot Rusland, en heeft ongeveer 16.000 werknemers (waarvan 3.000 in België).
Meer info op www.agc-glass.eu (corporate site), www.agc-yourglass.com (glas voor de bouw) en www.agc-automotive.com (autoglas).